کدنویس۲۱

کدنویس۲۱

با کد نویس 21 کد نویس باشید.
کدنویس۲۱

کدنویس۲۱

با کد نویس 21 کد نویس باشید.

چه تفاوتی بین فرمت NTFS و FAT32 وجود دارد؟

سلام دوستان در این پست می خواهم درباره سه فرمت مهم NTFS و FAT32 و یک فرمت دیگه کمی برایتان بگویم. شاید این پست برای کسانی که مشکل انتقال فایل های حجیم به خاطر محدودیت حجم فرمت FAT32 و محدودیت سیستم NTFS دارند مفید واقع شود.

 

 

فرمت کردن فلش مموری، هارد یا حتی رم گوشی فرآیندی است که برای ایجاد امکان ذخیره سازی اطلاعات درونشان لازم است.

مهمترین نکته ای که در این مورد باید به آن ها توجه کنید، انتخاب File System مناسب دستگاه شماست.

در واقع فایل سیستم مشخص می کند که اطلاعات مورد نیاز چگونه روی درایو ذخیره شوند و چه دسترسی و خصوصیاتی می توانیم به آن بدهیم. 


در ادامه ۳ فرمت NTFS و FAT32 و exFAT را با هم مقایسه می کنیم 

فرمتNTFS یا New Tecnology File System

فرمت NTFS سیستم فایلی توسعه یافته توسط مایکروسافت است که به طور پیشفرض در خانواده ویندوز NT به کار رفته است. بر خلاف سایر فرمت ها NTFS محدودیت بسیار کمتری در حجم اطلاعات فایل ذخیره تا حدود ۱۶ اگزبی بایت(EiB) به صورت نظری و ۲۵۶ تبی بایت(TiB) در ویندوز ۱۰ دارد و از ویژگی هایی مثل تعیین سطح دسترسی امنیتی، بازیابی سریع درایو در صورت crashکردن ، رمزنگاری اطلاعات و... پشتیبانی می کند.

یکی از مهمترین معایت این سیستم فایل عدم پشتیبانی آن در سیستم های غیر ویندوزی است به طور پیشفرض تنها mac os توانایی خواندن این فرمت را دارند و همین موضوع در اکثر توزیع های لینوکس هم وجود دارد. بنابراین بهتر است از آن تنها برای درایو سیستمی ویندوز استفاده شود.


فرمت FAT32 یا File Allocation Table

سیستم فایل FAT32 نسبت به دو فرمت دیگر قدیمی تر بوده و همین باعث شده که در تمامی سیستم عامل ها پشتیبانی بشود. محدودیت آن عدم ذخیره فایل های بیشتر از ۴ گیبی بایت(GiB) است. همچنین پارتیشن ساخته شده با این فرمت باید کمتر از ۸ ترابایت ظرفیت داشته باشد.

بنابراین اگر مسائل امنیتی چندان برایتان مهم نیست و می خواهید از درایو قابل حمل خود در سایر سیستم ها نیز استفاده کنید، FAT32 گزینه مناسبی خواهد بود.


فرمتexFAT یا Extensible File Allocation Table

فرمت exFAT ویژگی های مربوط به NTFS را با امکانات بیشتری فراهم کرده و محدودیت های FAT32 را هم ندارد به طوری که با این قالب می توانید تا حدود ۱۲۸ پبی بایت(PiB) فایل ذخیره کنید. این ویژگی در کنار پشتیبانی کامل در سایر سیستم عامل ها باعث کاربرد زیاد آن در انواع ذخیره ساز شده است. 


بنابر این در صورتی که دستگاه شما هماهنگ با این فرمت است و نیاز به نگهداری حجیم فایل ها دارید، بهترین گزینه برای شما exFAT خواهد بود.

امیدوارم این پست بتونه به شما کمک کنه.

به یاد روز های پر پست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد