کدنویس۲۱

کدنویس۲۱

با کد نویس 21 کد نویس باشید.
کدنویس۲۱

کدنویس۲۱

با کد نویس 21 کد نویس باشید.

آموزش بلندر: تکسچرینگ

سلام دوستان من محمدحسین قدکساززاده هستم. امروز یک ویدیوی آموزش تکسچرینگ در بلندر آماده کردم براتون.

 

 

تو این ویدیو کمی درباره متریال ها ,شیدر ها و bake کردن تکسچر ها صحبت می کنیم و سرانجام تکسچری که bake کردیم به مدل خود می دهیم.


شیدر ها چیستند؟

شیدر ها کد هایی هستند که به زبان های مختلف مانند glsl و hlsl نوشته میشوند و روی gpu ما اجرا میشوند. شیدر ها فقط مربوط به رنگ و ریخت آبجکت ما نیستند و انواع مختلفی دارند. برای مثال vertex shader برای هر ورتکس در مش ما اجرا میشه و برای تنظیم پوزیشن اون یا انتقال اطلاعات از ورتکس بافر به دیگر شیدر ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا برای ساخت شید ها در بلندر باید کدنویسی کنیم؟

خیر بلندر یک قسمت با نام shader editor دارد و می توان با آن شیدر های خود را با وصل کردن نود های مختلف درست کرد.

متریال ها چیستند؟

متریال ها یک شیدر و یک سری اطلاعات خاص هستند. برای مثال متریال می تواند یک شیدر و یک رنگ باشد که این رنگ هر وقت تغییر کرد به شیدر ما فرستاده می شود.

در بالا گفته شد متریال یک شیدر و یک سری اطلاعات خاص است. منظور از اطلاعات خاص چیست؟

شیدر ما برای کار کردن اطلاعات زیادی می خواهد که بعضی از آنها مربوط به خود آبجکت ما نیستند برای همین شامل متریال نمی شوند. برای مثال هنگام نورپردازی اطلاعات نور مانند رنگ آن، بردار جهت آن، مقدار قدرت آن و... به شیدر ما ارسال می شود و در شیدر یک سری محاسبات روی آن انجام می شود و سپس به رنگ آبجکت اضافه می شود. این اطلاعات به آبجکت ما مربوط نمی شوند برای همین جزو متریال اون نیستند.

تکسچر ها چیستند؟

تکسچر ها به صورت ساده عکس ها هستند.البته عکس ها دو بعدی اند و ما فقط تکسچر دو بعدی نداریم. تکسچر ها انواع مختلفی دارند مانند:

تکسچر یک بعدی، تکسچر دو بعدی، تکسچر سه بعدی، تکسچر کیوب مپ و...

تکسچر ها را می توان روی آبجکت یا مش خود انداخت تا آبجکت ما شکل خاصی بگیرد.

منظور از bake کردن چیست؟

bake کردن به عملیاتی گفته می شود که در آن اطلاعات مختلف متریال مانند نرمال مپ، تکسچر مپ، اسپکیولر مپ، رافنس مپ و... را به صورت یک تکسچر در میاورند که سرعت بخش رندرینگ بالاتر برود و معمولاً این عملیات وقتی انجام میشود که دیگر کاری به متریال خود نداشته باشیم.

دیدن ویدیو آموزشی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد